Sigiriya og Dambulla

Hello,

Igår startet vi dagen kl 7 med frokost og ble plukket opp på hotellet kl 8 av en guide. Vi kjørte i ca 2,5 timer i en ordentlig bil for første gang på nesten 3 uker, til Dambulla. Der ligger Dambulla Royal Cave Temple, og Dambulla Golden Temple. Cave templene er 5 templer som har enormt mange Buddha statuer i seg. Templene er ifølge guiden på UNESCOs verdensarvliste, og derfor har de også laget et gulltempel noen kilometer unna, slik at munkene kan være der.

Det er ulike konger som har bygget de ulike hulene, og de har en statue av seg selv i sin hule. Den nyeste hulen var laget for bare 300-400 år siden. Ligger mer info her: https://whc.unesco.org/en/list/561/

Bildene over er fra Cave Temples, og de under fra Golden Temple.

(Vet at man ikke skal ta bilde med ryggen til Buddha, men det var guiden som sa vi skulle stille oss opp, og da jeg spurte om ikke det var respektløst sa han at det var så langt unna så det gikk bra)

Etter Dambulla kjørte vi videre til Sigiriya. Koster 30 dollar å gå opp, er litt dyrt med tanke på at man går opp selv og det var ikke nyrenoverte trapper for å si det sånn. Det er for det meste trapper fra bunn til toppen, ganske tungt å gå opp i varmen men det er så mange folk så det går ganske sakte. Kjetil merket høydeskrekken i trappene, og jeg syntes også at det var liitt ekkelt å gå der siden vekten til alle i trappen ligger på noen stålrør inn i fjellet. Meen det var fin utsikt på toppen, og generelt en fin tur.

Mer om Sigiriya: https://whc.unesco.org/en/list/202/

Dette er fra toppen av Sigiriya. Det er kun ruiner av en by som ble bygd av Kong Ravana.

Sigiriya er også kalt Lion Rock.

Etter Sigiriya fikk vi guiden til å kjøre hjem, turen inkludere kun Sigiriya og Dambulla uansett. Vi likte denne guiden veldig godt, fordi han var ærlig på at vi ikke trengte guidene på Sigiriya, og han prøvde ikke å selge oss masse slik mange andre her prøver på. Det var vanskelig å finne tid til lunsj siden vi brukte lunsjtiden til å gå opp Sigiriya. Så vi fikk guiden til å stoppe innom et lite bakeri så vi fikk kjøpt med noe som heter rotti, som forresten var enormt sterkt. Det er stekte grønnsaker brettet inn i en lefse. Vi kom oss til hotellet, og spiste middag på takterrasen der.

I dag sjekket vi ut av hotellet, og tok toget til Colombo. Vi har ikke sett så mye av selve byen Kandy, men det er store forskjeller på de fattige og de med godt betalte jobber. Det var en litt slitsom by å bevege seg i fordi det står folk overalt som skal selge noe, be om penger, ha oss i en tuktuk, og de fleste skal diskutere på det når vi sier nei takk. På “utsiden” av både templene og Sigiriya står det folk klare for å selge alt mulig man ikke har bruk for, og skal ha oss til å prøve smykker og t-skjorter.

I Colombo er det også litt sånn med tuktuksjåførene. Vi kom hit med toget kl 17, fikk sjekket inn på C1 Colombo Fort før vi dro for å spise middag. Tuktuksjåføren der maste på at han kunne ta oss med på en guidet tur i morgen, eller i kveld og at vi kunne se alt. Gjerne i kveld siden ALT er stengt i morgen. Han foreslo at vi kunne dra innom en smykkebutikk fordi de hadde 50% avslag, og skulle diskutere på det når vi sa at vi ikke trenger å kjøpe flere smykker. Både jeg og Kjetil kjøpte smykke/armbånd med moonstones i Hikkaduwa, og har dermed ikke behov for flere. Det blir også veldig lite troverdig når de anbefaler noe fordi mest sannsynlig er det et familiemedlem som driver de stedene de anbefaler oss å dra innom. F.eks. han anbefalte en fiskerestaurant som lå i en litt shady bakgate, og foreslo at vi kunne spise der i stedet for der vi var på vei til. Vi kom oss til Colombo City Center, og spiste middag i foodcourten der. Vi spiste der da vi landet i Colombo for snart 3 uker siden, og jeg har hatt lyst på pad thai siden da.

Etter middag gikk vi rundt på senteret, kjøpte meg en totebag, og en body yoghurt fra The body shop. På vei tilbake til hotellet forsøkte også den sjåføren å selge oss en guidet tur, men han var mer forståelsesfull da vi sa at vi ville gå rundt og se selv.

Vi skal ta PCR test kl 13, så litt sightseeing før middag i solnedgang, en liten tur på kino også sportsbar for å se Liverpool. De fleste kamper går på natta her pga tidsforskjellen, så når kampen går kl 22 OG Colombo har sportsbar så MÅ man jo dra, tydeligvis. Nå ligger vi på hotellrommet, som er veldig fint, OG det viktigste av alt er at vi har hver vår DYNE. Begge liker best å sove med dyne, og gjerne en egen en.