Paris, Frankrike
Tirsdag
Vi sov ut litt i dag, det ble ganske mange skritt i går så deilig å få restituert litt. Kjetil valgte å ta en løpetur på morgenen, noe jeg syns er helt sykt, men jeg sov litt lengre og sminket meg i mellomtiden. Han hadde løpt forbi en cafe på veien, så vi gikk dit for å spise frokost. Veldig fint område, og vi fikk peoplewatchet litt. Følte ikke menyen ga så mye informasjon om mengde så vi tok en New York meny, med kaffe/te/kakao, en croissant, en toast, egg, appelsinjuice og crepe. Tenkte det var en passelig mengde, men det var altså så mye mat. Jeg trodde det var egg av 1-2, men det må ha vært 4-5 i hver porsjon så ble alt for mye. Glemte seff bilde av det… Ingen av oss klarte å spise opp.



Etter vi var ferdig spist var det bare å begynne å gå litt, så vi gikk bort til Notre-Dame, som lå like borte i gaten. Var mye turister der, og vi ville egentlig bare se det uten alt av sperringer som var her sist vi var i Paris. Etter Notre-Dame gikk vi til Pantheon, som er et monument hvor Marie Curie og Voltaire ligger gravlagt. Vi gikk ikke inn, men gøy å se. Arkitekturen i Paris er så fin, så går bare rundt å nyter.






Luxemburgh gardens er kun 600 meter unna Pantheon, så vi gikk ned dit og satte oss for å peoplewatche litt mer. Været er ganske grått, og det begynte småregne så vi gikk gjennom og bestilte en Bolt som kjørte oss til Eiffeltårnet.





I bilen så oppdager jeg plutselig at flyet vårt hjem er kansellert, men at de ikke hadde funnet en erstatning enda. Så var bare å smøre seg med tålmodighet.
Vi hadde ikke bestilt billetter på forhånd til Eiffeltårnet, så da vi kom var det bare å stille seg i kø. Jeg mente det var verdt å betale litt mer for heis, Kjetil ville ta trappa så vi kjørte en førstemann opp. Men når vi sto i køen, så åpnet øverste del seg, og man kan ikke gå opp dit så Kjetil kom etterhvert til min kø. Heldigvis sto jeg der fra før, for det sekundet toppetasjen åpnet så ble køen sinnsykt lang. Vi fikk også kommet oss inn som studenter, vet ikke om det var fordi hun i skranken ga F eller om vi fikk ungbilletter (inntil 24 år), men det funket i hvert fall og vi betalte omtrent halv pris. Det var ikke krise lang kø opp, men ble stående litt. Kjetil kjente på høydeskrekken allerede halvveis i heisen, og var derfor ikke like entusiastisk på toppen som meg. De selger også prosecco på toppen, det var nogo for Kjetil var så kvalm av høyden at vi så det vi skulle se også tok vi heisen ned igjen.



Ett stk stressa fyr

Etter vi kom oss ned på etterlengtet fast grunn gikk vi til en restaurant som heter Les Amours, hvor vi kjøpte ett glass vin og tenkte å sjekke opp litt mer rundt kanselleringen av flyturen hjem. Det var ikke såå lett å få gjort noe derfra, både høy lyd, en veldig engasjert kelner og jeg gikk tom for strøm så vi tok en Bolt tilbake til Airbnben.




Vi hadde nemlig fått et annet fly som gjorde at vi kom tilbake til Oslo 2 timer senere enn det vi først booket, og siden vår plan var å kjøre til Trondheim, noe som hadde gjort at vi ikke hadde kommet frem før 6-7 på morgenen, så var det lite aktuelt. I appen var det kun 2 alternative flygninger, men vi så på nettsiden at det var fly med avgang litt tidligere. Vi fikk ringt SAS og ombooket flyet fra 19:00 til 11:15. Vi mister derfor en halv dag i Paris, men det er verdt det for å slippe å kjøre hele natten. Etter vi fikk flyttet flyet så ringte vi og fikk flyttet tiden på leiebilen også, først da kunne vi gå å spise middag.
Middag ble på Auguste, like i nærheten av Louvre. Vi tok snegler til forrett, boeuf bourguignon med pasta til hovedrett (den var ny for meg) og en creme brule til dessert. På vei hjem gikk vi innom Louvre, der så vi også hvor de gikk inn under ranet i høst. Sist vi var i Paris hadde vi vell nesten en full dag inne på Louvre, så trengte ikke gjøre det igjen nå.






De gikk inn via denne balkongen (bilde under)


Vi gikk forbi Häagen-Dazs på vei hjem, og Kjetil spurte om vi ikke skulle kjøpe oss is, noe jeg var helt med på. Endte opp med at utvalget var for stort så han klarte ikke velge, og kjøpte derfor ikke noe?? Personlig så syns jeg det var småfrekt å gjøre etter jeg allerede hadde bestilt.


Etter litt is (på meg) turet vi hjem for å pakke til en tidligere hjemreise. Det er en ulempe at vi ikke fikk vite at flyet ble kansellert før ettermiddagen kvelden. Så den planen vi hadde om å ha en rolig dag der vi bare sitter på cafeer og spise franske bakerivarer gikk dårlig. Må nesten tilbake senere også hehe.
Onsdag
Hjemreise i dag. Vi sto opp 7:45 og var klar til å dra 8:30. Det var estimert like lang tid å ta Bolt som med tog, bare litt dyrere med bolt, så vi tenkte da tar vi bil så slipper vi gå til toget osvosv. Det var helt idiotisk. Vi brukte 20 min på å få en sjåfør, burde jo dratt til toget før det, men når vi fikk en sjåfør så tenkte vi at det måtte være smartest med bil. Neeida bilen brukte jo 40 min ut av Paris sentrum. Vi kom frem godt over en time etter vi planla å være på flyplassen, heldigvis gikk det fint fordi de har selvinnsjekk der. Jeg googlet det i bilen så var ikke stressa når vi kjørte, og det tok oss kun 10 min fra vi kom til flyplassen til vi var gjennom sikkerhetskontrollen så var aldri et problem, men uansett digg å ha tid for vet jo aldri.
Det originale flyet vi booket var direktefly, men det vi byttet til hadde et par timer mellomlanding i København. Vi gikk derfor til Carlsberg loungen og fikk spist og chilla før vi tok flyet til Oslo.

I Oslo hentet jeg ut baggasjen vår mens Kjetil hentet ut leiebil, så fikk vi hoppet i bilen og begynte turen opp til Trondheim. Totalt ble reisetiden på 18 timer hehe, men vi fikk heldigvis sovet lenge natt til torsdag selv om vi var fremme sent, også kjørte vi til hytta for å chille max resten av påska.


