Sarandë

Hehe heihei,

I´m Back! Etter å ha jobbet enormt mye med masteroppgaven de siste ukene, så begynner vi nærme oss ferdig, og vi leverte et «utkast» til veileder. Derfor kunne jeg og Kjetil booke en tur og dra på en liten ferie. Vi har snakket om å ta en tur denne uken ganske lenge, så har holdt den av, men ikke booket noe pga vi måtte se hvordan fremgangen på oppgaven var.

Vi så litt på flyturer til flere steder, vi var også innom tanken på en storbyferie, men begge var litt gira på sol. Vi har vært sammen i 4,5 år, men ikke vært på en vanlig sydenferie sammen enda. Backpacking og storby ja, men ikke ligge på stranda en uke.

Så vi sjekket litt rundt på Momonodo, Norwegian og SAS for å finne noe billig. Endte med Albania fordi det var en av de billigste flybillettene bare, og det skal være veldig billig å leve der så vinnvinn. Jeg har gratis baggasje som en fordel på Norwegian, så kjøpte billigste billett. Kjetil trengte ikke koffert så han tok kun med sekk og liten håndbaggasje.

Vi booket turen kl 18:30 på mandag, og flyet gikk 06:40 tirsdag. Det ble mildt sagt ganske travelt. Jeg hadde kastet kofferten min etter sist tur fordi den ble ødelagt, og hadde ikke kjøpt en ny enda, så det måtte fikses asap. Så rett etter vi booket, dro jeg rett til Storo for å handle litt essentials. Brukte litt tid der, og var mildt sagt stressa når jeg kom hjem og skulle pakke. Vi måtte stå opp kl. 3 for å ta flybuss kl. 4, så det å rekke å pakke og sove litt ble ganske stress.

Vi landet i Tirana, også er planen å ta buss i 5(!!) timer til Saranda. Kunne også tatt leiebil, men det var ganske dyrt. Hadde vi hatt fulltidsjobber nå, så er det nok verdt det.

Så soloppgangen på flybussen

Når vi lander så innser begge plutselig at Albania ikke er en del av EU, og det er verken roam like home eller gratis å ringe og sende meldinger. Da gir det også litt mer mening at vi måtte flekke frem passet 6-7 ganger på Gardemoen og flyplassen her.

Flyplassen var ganske dårlig, og liten. De drev med noe oppussing og var mye ødelagt, så spent på hvordan det er å sjekke inn igjen neste uke. Menmen vi kom oss ut, og fikk kjøpt oss simkort med 100GB data. Vi forsøker fremdeles få tak i bolig, så greit å ha nett å kan være på ikke bare når man sitter på rommet. Kostet 30 euro per simkort, vi kunne også brukt esim men siden vi ikke hadde noe nett fikk vi ikke lastet ned noen apper for å fikse det. Så nå blir det å bytte simkort hver gang vi trenger det.

Vi går ut og prøver finne bussen vi hadde sjekket opp på forhånd, der finner vi ut at vi må til Tirana, også gå på bussen til Sarandë derfra. Men, i jakten på buss finner vi 2 andre nordmenn som skal til Sarandë, så vi forsøker sammen å finne ut av den bussen. Frem til det kommer en mann å sier han kan kjøre oss til Sarandë for 150 euro, det blir 37,5 euro per pers, og bussen hadde kostet 28 euro per pers + taxi/buss inn til Tirana. Såå vi sa ja til det, ble også en 1,5 time kortere tur med bil enn buss. Han kan nesten ikke engelsk, og vi sitter med 2 helt ukjente nordmenn i bilen så det var jo spenstig. Kjetil endte med å sitt mellom de 2 guttene, for sjåføren ville ha meg foran. Vi hadde jo helt glemt mat oppi alt det her, så vi spiste frokost på flybussen på vei til Gardemoen, og en liten baguett på bilturen. Så det ble ikke mye mat på 12 timer. Jeg fikk ikke tatt så mye bilder fordi jeg prøvde spare på batteriet..

Når vi endelig kom til Sarandë, sjekket vi inn på Yacht Villa. Den har sykt bra rating på 9,7 poeng/10, og er ser RETT ned på stranda. Han som eier er veldig på, og jobber hardt for å få 10 i score. Vi sto bare å ventet på at han skulle fortelle ferdig alt, var jo sinnsykt sultne så føltes ut som en evighet. Men han fikk sønnen sin på sikkert 5 år til å dra på butikken å kjøpe øl til oss, som var hyggelig men ekstremt rart for oss, ikke for dem. Han sa også at et rom i underetasjen ble ledig neste dag, og at vi kunne bytte rom dit hvis vi ville.

Sjekk den utsikten da

Endelig dro han, og vi fikk dusjet raskt og løp omtrent bort til nærmeste pizzasjappe, Proper Pizza. Pizzaen var grei, men ikke noe spesielt. Kostet 1790 albanske lek for 2 porsjonspizza og 2 vann, dvs. 17,9 euro. Altså 204 norske kroner. Vi stoppet på et supermaerket på vei hjem, kjøpte vin og litt drikke vi nøyt på verandaen mens vi så utover. Ettersom det ble 3-4 timer søvn, og ikke så voldsomt med dyp søv på flyet, så ble det tidlig natta. Kl. 22 lå begge relativt klar for å sove.

Onsdag

Forresten, så er Sarandë en veldig bratt by, så det som ser ut som er litt lenger borte på kartet har sykt store høydemeter forskjeller. Så vi er sinnsykt glade for at vi bor langt nede ved stranda.

Siden det var første natta vår på hotellet fikk vi beskjed om at vi fikk frokost servert på rommet, så når vi våknet kl. 10 hang det frokost på døren. Og innen kl. 11 hadde vi spist og byttet hotellrom til det under. Det er mye større, og har mye større veranda enn det i andre etasje. Så det var litt styr å pakke alt ned igjen, men veldig verdt det.

Vi fikk pakket litt ut, og smurt oss med solkrem, så gikk vi opp til takterassen for å sole oss. Det er kun 4 rom i dette bygget, så ikke mange folk å sloss med om plassen. Dessuten var det bare 3 av de som var tatt etter kl 7. Vi var på takterassen en stund, frem til det ble lunsj på Fresco Fresh Fish Restaurant, der tok jeg sjømat Risotto og Kjetil Cæsar Salat, med øl og vin selvfølgelig. Utsikten derfra er jo helt nydelig, og maten var helt fantastisk. Etterpå dro vi til stranden for å bade, og ble der frem til kl. 16 da jeg dro på rommet for å dusje og ordne meg, mens Kjetil ble til nærmere 18.

Vi fikk ordnet oss, og gikk langs vannet for å se på restaurantene. Det ser ut som at de har mye digg, så blir nok mye god mat fremover. Vi gikk et langt stykke, og kom frem til et sted de viser fotball EM på storskjerm, det var en kamp som begynte ikke lenge etterpå, så vi fikk et bord på en restaurant like ved (Summer bar restaurant pizza) så vi så fortsatt storskjermen. Jeg tok en pizza, og Kjetil kylling. Prisene her er jo så lave, hvis man havner på de rette stedene vel og merke, så vinglasset jeg kjøpte kostet 300 lek, dvs ca 33 kr, og det var diigert.

Det er sinnsykt varmt her, på dagtid er det 33-34 grader og UV på 9-10, og på kvelden er det ekstremt fuktig. I dag var det hvertfall ekstremt, og jeg var gjennomsvett etter middagen. Hadde tatt på en langkjole fordi det var den kaldeste kvelden vi er her, med hele 24 grader, og det var ikke såå fuktig luft da vi gikk ut av rommet. Meen, når vi gikk lengre bort langs promenaden, så ble det bare høyere og høyere luftfuktighet, så den var på 70% når vi spiste middag. Så med en gang vi var ferdige å spise, så var jeg klar for å dra bort derfra. Vi gikk heller tilbake retning rommet, og endte på en rooftopbar som er rett ved siden av oss, og vi så resten av kampen før vi gikk på rommet og tok natta.

Torsdag

Nå tror jeg vi er helt alene i villaen, er ingen andre her hvertfall. Så hvertfall ikke noe kamp om solsengene, har ikke sett noen bruke de så er ikke så bekymret. Men vi gikk for å spise frokost på et sted vi hadde sett igår kveld, Guma Bar Restaurant, som hadde English, Greek og Albanian breakfast. Vi tok begge Greek, og jeg syntes den var veldig god, Kjetil syns den var helt ok. Vi var ikke tidlig oppe idag heller, så når vi dro for å spise var UVen allerede på 6.

Så når vi kom tilbake var det bare å skifte, smøre seg og opp på taket. Vi lå der noen timer, frem til hodet og kroppen var kokt og magen tom. Siden det er sinnsykt varmt og sterk sol, blir det korte gåavstander på dagtid. Så vi spiste igjen på Fresco Fresh Fish Restaurant. Jeg tok gresk salat, og Kjetil tok Cæsar salat igjen. Vil også prøve sjømatpastaen deres, så det blir sikkert en tur til dit.

Etter lunsj begynte klokka bli litt mye, altså 14:45, så da gikk vi til stranda for å bade og kjøle oss ned, og sole oss der fremfor taket. Jeg ble ikke så lenge på stranda, fordi det tar litt tid å få dusjet og tørket det håret. Men det funker fint, og stranda er jo like ved så tar 2 minutter å gå til leiligheten.

Det ble litt vin på verandaen før middag, og vi gikk bortover i samme retning som i går. HELDIGVIS, så var det ikke like klamt i dag, så var faktisk overlevbart. Vi endte opp på Nasto restaurant, har hatt sykt lyst på sandwich, men finner ikke vanlige noen steder, men det sto at de hadde det på menyen, og hamburger som vi heller ikke ser mye til. Så det ble en kebab på Kjetil, mens jeg tok kyllingburger. De viste Danmark-England kampen, så vi ble sittende å se ferdig den. Kebaben Kjetil fikk var ganske liten, så han var fotsatt sulten, derfor gikk vi til Fast Food Europe for å fylle på litt før vi gikk bort til storskjermen for å se Spania-Italia, men den var selvfølgelig full, så da gikk vi til Rock & Blues bar og så førsteomgangen, vi gikk hjem og kjøpte litt snacks og drikke til å se resten av kampen fra rommet.

partybåter som tar en runde på vannet ^

Generelt om Albania, hvertfall Sarandë:

• Mye tiggere og fattigdom
  • Valutaen de bruker er lek, 100 lek tilsvarer ca 1 euro, og de er vell koblet opp sammen
  • Albania er ikke en del av EU, men de søkte seg inn i 2014. De mangler dog noen krav så har ikke fått blitt medlem
  • Ikke veldig god infrastruktur, er buss og taxi det går i for å komme seg på avstander. Det finnes ikke persontog
  • Albanere er overaskende dårlig i engelsk, særlig flesteparten vi har snakket med. Verten vår ville at vi skulle skrive meldinger så han kunne oversette

AD // Reklame

Som i Spania, så er favorittsolkremen med på tur. Er snart tom så blir å kjøpe mer før neste tur også. Anbefaler den virkelig, er så bra solfaktor og den smører godt inn. Dekkende men man blir ikke klissete av den.