Ella

Heisann,

I går tok vi turen opp til Little Adams Peak, noe som har blitt sagt å ta en liten time. Opp til «basen» så går det ganske greit å gå, veien er bred og bakkene ganske slakke. Så kommer man til et punkt der de har kiosk og zipline, Adams Peak ligger noen hundre meter lengre oppe, men det er en enorm klatring i høydemeter. Vi kom oss likevel på toppen, og det var helt nydelig utsikt. Det er ikke noe form for sikring der oppe så du kan være uheldig å gå utfor kanten der det er 100 meter rett ned. Har egentlig ikke høydeskrekk, men det dukket opp på toppen der, og jeg kjente på en følelse av å ikke stole på noen andre som var der oppe. Vi droppet zipline ettersom at det var mindre spektakulært enn vi hadde sett for oss, og sparer heller det til senere.

Når vi hadde kommet til hovedveien igjen, fant vi oss litt lunsj på Cafe Eden før vi tok turen bort til Nine Arch Bridge. Det og var veldig fint, og det er litt gøy å få oppleve så mange steder man har sett på nett. Selv om det er høy turistfaktor. Totalt sett gikk vi i 4 timer i går, så var passe sliten etterpå. Middag spiste vi på Nero Kitchen, veldig god italiensk pizza.

I dag var planen en tur til Ella Rock, siden vi var så slitne i beina etter i går så tok det litt tid før vi kom oss ut. Vi startet med å gå til byen for å spise lunsj på Cafe Ufo før vi gikk tilbake til gjestehuset og mot Ella Rock. Vi startet med å gå langs togsporet, før noen lokale spurte hvor vi skulle og sa vi var på vei forbi. Litt kronglete vei dit, men vi fulgte veien noen andre turister hadde pekt ut. Vi havnet på eiendommen til en person, som ville forklare hvor vi skulle gå. Han fulgte oss derimot i feil retning, og sa faktisk at han bevisst viser folk feil, slik at de må følge etter han, så kan han få litt betalt for guidingen. Vi ble guidet forbi mange hus og plantasjer, og midt i skogen valgte jeg å snu siden det pissregnet og han begynte å bli småfrekk og løy. Kjetil ville veldig se Ella Rock så jeg sa han kunne bli med mannen videre.

På vei tilbake så gikk jeg litt for langt og inn på feil sti, da jeg innså det snudde jeg for å gå tilbake, og hører plutselig Kjetil roper. Han hadde da vært på ett punkt som var «just as good» som Ella Rock, og gikk ned den faktiske veien som var 2 minutter unna der jeg var. Vi fant ut at en dagslønn i Sri Lanka kanskje ligger på rundt 3000 sri lankiske rupees, men han mannen ønsket gjerne 25 dollar (5000 rupees) for å ha tatt oss med på en omvei til et sted som ikke var den faktiske Ella Rock. Kjenner at det er litt krevende å konstant gå rundt og være på tåhev for baktankene til folk.

Vi avsluttet dagen på Cafe Chill, og driver nå å pakker før vi drar til Kandy i morgen.