Australia

Hellu,

Nå er det ca en ukes hendelser her, da det har vært mye som har skjedd de siste dagene.

Søndagen spiste vi middag på et lokalt sted i nærheten av gaten vi var dagen før, også så vi kampen på en pub som heter The Forge Bali. Det var en god del opp og nedturer i løpet av kampen, og Kjetil ville dra fra baren på et tidspunkt. Etter kampen tok vi en grab hjem, og la oss. Vi brukte mandag på pakking, soling, og hurtigtest. Siden dette ble siste soldag på en stund, så nøyt vi den ved bassenget.

Lunsj ble bare noe kjapt på hotellet. Vi skulle ta test kl 16, så vi gikk å spiste middag på Ling Lings mens vi ventet på å få testsvarene på ark. Ling Lings var ganske dyrt, men det var sinnsykt god mat der. Det eneste jeg ikke likte var noe Pork Belly i bun jeg kjøpte, den hadde ettersmak av fjøs. Vi gikk tilbake til teststasjonen, og fikk attest på negativ test. Deretter dro vi tilbake til hotellet. Vi pakket, gikk gjennom litt av ting vi hadde i kjøleskapet, fikk fylt ut og printet ut nødvendige dokumenter. Klokka gikk i fra oss, så vi tok kvelden like etter.

Tirsdag sjekket vi ut, og ble hentet av en sjåfør kl. 11. Flyet gikk 14:30, men det er godt å være ute i god tid. Ulempen er at nesten hele Bali flyplass er under oppussing, så det var en donutsjappe som var åpen, og en annen som solgte 3 ulike typer bakst og kaffe. I tillegg til tax free. Så tiden der ble brukt på litt søking etter campervan i Australia. Vi hadde helt glemt at påska kom, så det er voldsomt mange utleieselskaper som er fullt utleid. Vi fikk heldigvis tak i en fra Brisbane til Sydney, det var ikke like langt som vi tenkte (Cairns-Sydney) men bedre enn ingenting.

Vi mellomlandet i Singapore, og måtte igjen bruke natten der. Vi lærte fra sist og fant noen enda bedre sofaer å sove på, så nå fikk vi ligge fullt utstrekt på en lang og rett sofa. Det er likevel litt utmattende å sove med masse lys og lyd rundt seg, på en sofa. Flyet til Cairns gikk kl. 9 på morgenen, og vi var så heldige at vi fikk en 3-seter hver. Så muligheten for å sove på flyet også var der. Ulempen var at det jevnt og trutt kom turbulens så vi måtte på med setebeltet ganske ofte, men litt søvn ble det.

Vi måtte fylle ut et declaration form på flyet, der vi måtte krysse av at det er mulig vi har sko med jord på som må deklareres, og at vi har vært i naturen og fossefall de siste 30 dagene. Australia er ganske strenge på hva du kan og ikke kan ha med inn i landet, så vi trykket heller ja enn nei på skoene siden det er straffbart å lyve 🙂 Vi kom raskt gjennom passkontrollen, hentet baggasjen og måtte vise skoene våre. De var forsåvidt rene så da var vi gjennom.

I det vi kom ut sa Kjetil: “Er vi ute? Klarte vi det?” og han hadde også tidligere oppført seg litt mistenksomt med signering av declaration formet og mens vi sto i køen, så det er nesten rart vi ikke ble tatt med tilbake for en ny sjekk. Men nå er vi her, Australia, det siste landet på backpackingen. Om 2 uker reiser jeg hjem til Norge, og Kjetil har et stopp i Budapest først. Det føles ganske rart at man snart er ferdige, for tiden har gått både fort og sakte.

Vi tok en maxitaxi med noen andre backpackere fra flyplassen til hostellet. I Cairns bodde vi på et sted som heter Mad Monkey Backpackers waterfront. Rommene minner litt om fengselsceller, da det var betong overalt, med en seng i. Vi hadde også felles bad og dusj. Dusjen var tett og full av skitt første dag, så den ble stengt av. Sto dermed uten dusj til dagen etter. Vi var ganske slitne da vi først kom til hostellet, så vi dro bare ut for å spise en rask middag på McDonalds før vi gikk å la oss.

Torsdag sov vi lenge før vi gikk å spiste frokost på Bang & Grind, der jeg endelig fikk kjøpt en Chai Latte etter 2 måneder uten. På vei tilbake til hostellet stoppet vi innom et sted som planlegger turer, for å høre om de hadde noe ledige turer til Great Barrier Reef mens vi er i Cairns. Uheldigvis er det HELT fullbooket det også, så vi får ikke opplevd det mens vi er her. Tilbake på hostellet ringte vi til Qantas (igjen) for å høre om de kunne booke flybilletter til Brisbane for oss. Vi brukte også en del tid på planlegging av resten av tiden vår i Australia, så nå har vi endelig en plan. Middag spiste vi på Orent Express Sushi Train, der kjøkkenet lager sushi på små fat, og det går rundt forbi alle så man kan ta det man har lyst på. Etterpå så samles alle fatene opp og man betaler.

Det er ikke så mye å gjøre i Cairns, så vi fikk brukt litt tid på å slappe av for vi begynner å bli ganske slitne, og planlegging av de 2 siste ukene våre.

Fredag startet med en veldig sen lunsj på Oasis Kebab & Pizza. Selv om reglene på hostellet er at fellesområdene ikke skal brukes etter midnatt, er det noen som må ha nach der så vi sov ikke så godt og sov dermed ganske lenge. Etter lunsj gikk vi oss en tur langs promenaden, testet ut de ulike Tufteparkene de har på siden, og stoppet innom en café som heter Muddys Café. Det er varselskilt om at det kan være krokodiller langs stranden, så det var litt skuffende å ikke se noen.

Etter turen skiftet vi for å gå å spise middag, vi endte opp på en food court siden enormt mange restauranter stengte tidlig pga det var påske. Det er som en buffet nesten, bare at man får en boks som man fyller med det man ønsker men uten påfyll. Etter middag dro vi på Timezone Cairns, som er en arkade der de har mange ulike spill og leker. Vi fant ut at jeg er bedre i air hockey, mens Kjetil vinner i basket. Vi kom hjem rundt kl 23, og startet pakkingen. Vi tenkte å dra til flyplassen litt etter kl 6, så planen var å stå opp kl 5:30, så vi var litt sent ute ift mengden søvn. DET hadde forsåvidt ikke noe å si, fordi kl 1 startet det et nytt nach ute i fellesområdet. Denne gangen mye mer høylytt enn dagen før, så Kjetil klarte ikke sove i det hele tatt. Jeg sov en time før jeg våknet. Det er fysisk umulig å lukke vinduene på rommet, i tillegg til at vi har rom like ved fellesområdet så vi hører lyden ekstremt godt. Kl. 3 åpnet jeg døra og spurte om de kunne være stille siden folk prøver å sove, men da skrudde de bare opp lyden på musikken og støynivået :))) Jeg sovnet endelig, men kun 10 minutter før alarmen gikk så det var til liten nytte.

Vi sto opp, begge to helt enormt frustrerte og trøtte. Vi pakket det siste, bestilte en Uber til flyplassen og dro derfra så fort vi kunne. Ettersom vi hadde ringt Qantas og fått booket billetter gjennom telefon, og det måtte sendes til en godkjenning, hadde vi ikke fått en mail med bookingen før vi dro. Vi hadde fått en mail om å oppgradere setet, så vi var 90% sikre men for å være helt sikre på at vi ble med på flyet, dro vi tidlig til flyplassen. Heldigvis var alt i orden, og veien til flyplassen var mye kortere enn vi hadde sett for oss så vi var sjekket inn nesten 2,5 time før flyet gikk. Vi hadde ikke fått i oss frokost, så vi spiste på Hungry Jack´s (Australia sitt navn på Burger King). Resten av tiden gikk til å se på ulike bøker, massasjestoler og mobilspill. Vi kom oss til Brisbane, fikk sjekket inn på The Ridge Apartment Hotel der vi sov noen timer. Senga var helt ubeskrivelig deilig å legge seg ned i, og det er både rullegardiner og vanlige gardiner så vi fikk det ganske mørkt. Vi sto opp til middag, som ble på The Burrito Bar like bort i gaten. Maten var god, litt kald men hun i kassen skulle helst vært alle andre steder enn på jobb så det dro litt ned. Ifølge googleanmeldelser er det flere som er enige i det. Planen for morgendagen er å utforske Brisbane, også tar vi turen til Gold Coast på mandag.

Nå skal vi sove en natt helt uten bråk <3

Soloppgangen ved Cairns flyplass i dag tidlig

Var ganske fin utsikt fra flyet da vi landet i Cairns på onsdag også