Snorkling og Mount Batur

Heisann,

Onsdag var en veldig rolig dag, vi har gjort ganske mye på tiden vår i Bali så vi fant ut at vi skulle slappe helt av uten planer. Vi lagde frokost og lunsj på villaen, badet og solte oss. Jeg ble etterhvert litt rastløs, så gikk en kort tur. Til middag kjørte vi til Taco Fiesta, der jeg kjøpte burrito og Kjetil tacos. Det er også godt med litt annen type mat når man spiser mye asiatisk.

På torsdag sto vi opp kl 7, lagde frokost før vi ble hentet kl 8. Vi kjørte til østsiden av øya, til Pantai Padang Bai. Der fikk vi utdelt snorkleutstyr, forhåndsbestilt lunsj før vi dro ut med båt. Vi skulle snorkle først 1 time på ett sted, så 1 time i den blå lagune. Det var helt fantastisk å svømme blant dyrene, og vi fikk svømt ved 2 havskillpadder.

Det er ikke den beste kvaliteten på bildene, for jeg tok screenshot av goprovideoen

Det var en del bølger, og jeg fant ut at jeg blir sjøsyk dersom jeg snorkler for lenge i bølgene. Vi hadde først sett en havskillpadde, så gjemte den seg under et betongtak, så vi ventet til den måtte opp for luft igjen. Det tok litt tid, men etter den var dratt ned til gjemmestedet igjen så svømte vi retning båten. Da kjente jeg kvalmen komme, og forsøkte bare å komme meg til båten så raskt som mulig. Kjetil ville uti en gang til, så jeg lå på båten å solte meg og roet ned kvalmen.
Da vi kom til den blå lagune hoppet vi raskt i vannet, og det var utrolig godt etter at kroppen hadde varmet seg såppas opp. Jeg så en ny havskillpadde ganske raskt, forsøkte å få kontakt med Kjetil, som tilslutt skjønte hva jeg mente og kom bort. Bølgene som var i den blå lagune var mye større enn på det forrige stedet, så det ble kanskje 15 minutter i vannet for min del før jeg måtte opp. Skjønner ikke helt hvorfor jeg blir kvalm av å være i bølgene men ikke i båten, men slik er det visst bare.
Jeg solte meg i 45 minutter til, Kjetil snorklet den tiden, også kjørte båten tilbake til stranda. Vi fikk dusjet og skiftet, det er ikke nødvendigvis de rensligste forholdene så det ble bare en rask skyll av saltvann. Ettepå kom maten vi hadde forhåndsbestilt. Kjetil hadde Nasi Goreng, mens jeg Bihun Goreng. Ville virkelig anbefalt Nasi Goreng, Mie Goreng og Bihun Goreng hvis noen skal til Indnonesia. Kjetil synes også Bakso er veldig godt.

Etter maten ble vi kjørt tilbake til villaen, der vi badet og fikk skylt av oss resten av saltvannet og sanden. Middag lagde vi på villaen, ettersom vi måtte legge oss senest 20:00.
Fredag våknet vi nemlig 01:30, ble hentet kl 02:00 og kjørt til Mount Batur. Mount Batur er en aktiv vulkan, som hadde siste utbrudd i 2000. Vi begynte turen opp på 1100 høydemeter kl 03:15 ca. Det tok litt i underkant av 2 timer å gå opp. Det var 4,5 km og 600 høydemeter til toppen. Vi hadde heldigvis en egen guide som tok hensyn og ga masse pauser. Kjetil tok sekken min etter ett stykke, da kondisen er ikke helt på topp etter så lang tid uten kondisjonstrening. Like nedenfor toppen ligger en «hytte», der vi fikk servert frokost bestende av 4 egg, 4 banansmørbrød og 2 sjokolader. Vi spiste frokosten mens vi så himmelen ble lysere og lysere, etterpå gikk vi til toppen og fikk se hele utsikten. Vi kjente på varmen fjellet sender ut, og selv om det blåser og er kaldt så blir man varm og klam av å stå i røyken fra fjellet. Vi så ikke at sola faktisk kom opp fordi det skjedde litt før det var planlagt, men det var uansett helt nydelig. Ville definitivt anbefalt denne turen. Det er også noe styr med mafia opp fjellet, så jeg ville anbefalt å bruke guide, spesielt første gang. Vi merket ikke noe til mafiaen, men vi hadde jo guide.

Her ryker det fra vulkanen

På toppen prøvde Kjetil diskret å finne frem en banan fra sekken, for det er nemlig aper der som har funnet ut at turister har mye god mat med seg. Apene merket jo den bananen med engang så en hoppet på Kjetil, og en annen snek seg bak og stjal resten av bananen. Vi så litt mer på utsikten, tok litt bilder så begynte vi nedstigningen.

Jeg var 100% sikker på at vi gikk en annen vei ned enn den vi gikk opp, for alt så så annerledes ut i bekmørke vs dagslys. Da vi kom ned til et sjekkpunkt innså jeg at joda, det var nøyaktig samme vei vi gikk oppover. Nedoverturen går som alltid raskere enn oppover, så vi brukte litt over en time på vei ned. Vi var hjemme ved villaen før kl 10, og da la vi oss for å sove noen timer til. Vi våknet kl 14, vi bestilte mat via grab på rommet og chillet litt mer. Vi kjørte å leverte inn scooterene, og gikk til en restaurant som heter Mingle Cafe Bar. Pasta med kremet pesto på meg, og burger på Kjetil. Vi prøvde også en mojito med Arak, som er mørk rom de har i Sri Lanka og Indonesia. Den var blandet litt sterk, men syns ellers den er ganske god. Vi tok en grab(taxi ish) tilbake, uaktuelt å gå 40 minutter etter den runden opp fjellet vi hadde. Stoppet innom på et supermarked å kjøpte inn en boks rosevin. Det ble ganske tidlig kveld siden vi var slitne etter dagen, selv om vi hadde sovet på dagen.

Lørdag, vi sjekket ut av villaen kl 11, og ble kjørt til Seminyak. Vi ankom hotellet, The Salila Beach Resort, like etter 12, og fikk heldigvis sjekket inn tidlig. Vi fikk endelig solt oss ordentlig, og badet en del. Det er enda varmere her enn i Ubud så det er et must med mulighet for avkjøling. Hotellet er veldig fint, og koster bare 850kr totalt for 3 netter.

Vi dro ett stykke unna for å finne en gate med flere restauranter, og endte opp på Shooters. De hadde happy hour, minigolf, øksekasting og shooting range så det måtte jo prøves. Vi prøvde oss på minigolf, der jeg vant :)) også på shooting range ledet jeg 3/4 runder, mens Kjetil fikk høyest score på den siste så hans høyeste var 89, mens min høyeste var 75.
Drinkene begynte å gå til hodet på oss, så vi gikk hjemover igjen.

Jeg ledet de 3 første rundene. Da var min høyeste score 75, og Kjetils 60.

Søndag, i dag har vi bare solt oss og slappet av. Jeg har også bestilt flybillett hjem, fordi det trenger man før man skal reise inn til Australia. Jeg ville egentlig bruke kredittpoeng jeg har i Qantas til å reise til Kuala Lumpur for å være der, men neida Qantas har verdens dårligste kundeservice og tilgjengelighet så måtte bare booke rett hjem. Kjetil er på treningsrommet akkurat nå, mens jeg endelig skriver ferdig dette innlegget. Nå skal vi snart ut å spise middag, så rett på bar å se Liverpool-Man City.