Bali

Heisann,

På fredag hentet vi de negative PCR-testene våre, søkte på helsedeklarasjoner og fikk printet alle dokumenter. Lørdag sov vi til 9, spiste frokost og pakket ferdig før vi dro til flyplassen. Flyet gikk kl 15, men vi var der 11:30 just in case det skulle være noe vi manglet eller noe problem. Vi kom før innsjekk var mulig, så ble sittende rundt 45 minutter. Vi var ganske nervøse der vi sto mens han sjekket oss inn. De trenger pass, koronapass, helse deklarasjon, hotell booking, negativ koronatest og flybilletten ut av Indonesia. Vi var småstresset med tanke på visa, fordi Norge er ett av landene de har åpnet for kan søke Visa on Arrival kun 3-4 dager før vi reiste. Det gikk heldigvis bra. Jeg har også vært stresset for forskjellen på Tennaas og Tennas. Bruker somregel å skrive Tennaas, men nå hadde flyselskapet endret det til Tennas så jeg hadde fyllt inn det på noen dokumenter og Tennaas på andre.. Men det gikk også heldigvis bra. Vi fikk flybillettene i hånda og baggasjen var på vei. Vi turte ikke håpe for mye før vi kom gjennom Emigration og sikkerhetskontrollen. Da kom sulten, og det ble dim sum fra Dim Sum Emperors på meg, og Kjetil kjøpte noen pølser Dairy Queen. En caramel macchiato fra Starbucks ble det og.

Vi satt i avgangshallen ganske lenge, siden vi sjekket inn så tidlig, og kjente på en liten ro. Ikke full ro, men litt. Vi har ikke vært stresset med innreise frem til nå, siden vi har selv følt vi har hatt kontroll. Og det har vi hatt frem til vi ble nektet ombord på flyet til Filippinene pga noe vi egentlig burde sett. Så nå var vi bekymret for at det kunne skje igjen.
Men vi mellomlandet i Singapore kl. 18 26. Februar, skulle være på Terminal 1 frem til kl 10:45 27. Februar. Vi fant oss en slags sofa og noen stoler til å sove på, og det var både koselig og ganske behagelig til tross at det er på en flyplass. Middagen ble på Burger Kingen som lå rett over oss. Vi hadde pakket hettegenser og joggebukse, ekstra skift samt litt toalettsaker, så litt før 12 skiftet vi og gjorde oss klar for å roe ned. Jeg sovnet ganske fort og sov totalt 4 timer, våknet kl 4 og fikk ikke til å sovne igjen. Tror kroppen min antok at dette var en nap, så det var bare ligge der. Kjetil sovnet rundt kl 2 og våknet kl 7, men sov også totalt 4 timer. Lyset står på hele natta, og det er overaskende mye lyd.

Da vi sto opp var det begynt å komme en del folk så det var bare å skifte og pusse tenner. Frokosten ble på Subway, og jeg hadde et stopp på starbucks før vi gikk til gaten. Det rare med Changi flyplass, og mange andre i Asia forsåvidt, er at de har sikkerhetskontrollen på gaten. Så vi fikk jo ikke med vannflaskene våre, som er kjøpt inne på flyplassen, gjennom der. Heldigvis fikk vi formidlet behovet for flasken så vi kunne fylle på igjen så fikk den tom tilbake.

Da vi gikk ombord på flyet til Bali, var vi enda litt mer sikre på at dette kom til å gå, men ikke 100%. Flyet var ganske tomt så vi fikk en rad hver til å sove på. Ved ankomst i Bali måtte vi først vise pass, koronasertifikat, negativ test, en QR kode fra en sporingsapp og hotellbooking, vi fikk en QR kode og gikk til en annen skranke der vi måtte vise pass, QR og hotellbooking, deretter gikk vi til en annen skranke der vi viste Pass, koronasertifikat, negativ test, QR koden, og hotellbookingen. Så skulle vi ta testen, så da trang de bare QR koden, og ga oss lappen til testen. I motsetning til Kambodsja var de veeeldig forsiktige med de pinnene. I Kambodsja tror jeg de var helt nederst i hjernen, mens her følte jeg såvidt pinnen røre neseveggen. Etter testen gikk vi til skranken med Visa On Arrival, som kun trengte pass og betaling. Til slutt kom vi oss til Immigration. Det er veldig forskjell på hvem man møter på hvilken opplevelse man får der. Han som sjekket meg spurte hva jeg skulle, og om jeg skulle tjene penger her. Kjetil derimot måtte forklare hvorfor vi var her, hvor lenge, hvorfor vi reiser rundt, vise hotellbookingen og litt til. Etter å ha hentet baggasje var det en narkohund som skulle sniffe på den, og hunden var skummelt opptatt av sekken min. Ble stresset fordi vi har ikke hatt sekkene våre på over 24 timer, så aner jo ikke hva den har vært borti mens vi feks ventet på Singapore flyplass. Gikk heldigvis fint da, den varslet ikke bare siklet over den.

Vi tok ut 2,5 millioner hver, og fikk kjøpt simkort før vi hoppet i en «Uber». Det var en ENORM lettelse da vi satt i bilen og innså at vi var inne. De siste døgnene har vært ganske slitsomme så det var deilig å vite at de neste 2,5 ukene er sikret. Vi starter på hotellet Grand Inna Kuta, i Kuta. Her blir vi til 31. Mars.   Vi sjekket inn, booket en AirBnb vi har fra 31 (turte ikke booke før vi landet pga Filippinene). Vi er ganske slitne begge to så det ble ikke lang gåtur før vi fant et sted å spise, etter en liten titt på Kuta Beach. Folk her er kjempe hyggelige, og de er alle veldig takknemmelige for at turister er på vei tilbake til øya. Fra alle vi møtte på flyplassen til restauranten og på stranda, har vært både hyggelige og hjelpsomme. De på flyplassen sa pent i fra om hvilke dokumenter de trengte, beklagde seg veldig på om det var ubehagelig med testen og var generelt hyggelige. Så ser virkelig frem til ukene våre her.