Siem Reap, Kambodsja

Heisann,

I går ble en rolig dag, der vi sov lenge siden vi visste det ble lite søvn senere. Jeg dro på senteret for å kjøpe noen tskjorter, og fant et fint skjørt. Har fått hull på en hvit T-skjorte så trang en ny, og har fått en flekk som ikke går bort på en annen så kjøpte en til. Kjetil orket ikke shopping så han dro på takterrassen på hotellet for å sole seg litt. På senteret kjøpte jeg meg minipannekaker som var enormt gode, har sett på de hver dag vi har gått forbi.

Jeg dro tilbake til hotellet med det jeg hadde kjøpt, og vi dro en tur til Lumphiniparken egentlig for å spise noe snacks og litt drikke. Vi kom dit og satte oss ned på en benk, så kom en mann som matet fisker. Da vi endelig gikk videre så vi først stoore øgler i vannet som svømte rundt, deretter så vi en skilpadde. Vi kom oss ikke hele turen rundt vannet som vi hadde tenkt fordi vi sto så lenge å så på alle dyrene, og vi hadde bare en time der.

Grunnen til at vi hadde dårlig tid var fordi vi hadde booket dinner cruise, og måtte hente billetten 18:45, så vi måtte ta skytrain tilbake til hotellet, og dermed til piren igjen.

Blå: piren, grønn: parken, rød: skybar, lilla: hotellet

Skytrainen gikk den blågrønne linjen.

For å kommet til piren måtte vi gjennom senteret Icon Siam, et eksklusivt senter med merker som Gucci, Tiffany & Co, Hérmes, Louis Vuitton osv. Foodcourten i underetasjen er bygd for å etterligne et marked, med noen båter som det er på vannmarkedet. Synd vi fant ut om dette stedet den siste dagen vår 🙁 På cruiset var det buffet med både asiatisk og vestlig mat, en helt super opplevelse. Ulempen er at det blåste noe voldsomt til tider, så jeg hadde en skje som forsvant overbord da jeg gikk for å hente mat. Vi betalte 790 baht per per (30 USD), og fikk buffet, velkomstdrikk og kaffe/te, i tillegg til fin tur. Ville virkelig anbefalt det.

Etter cruiset dro vi Red Sky Bar, i 56 etasje på Centara Grand på centralwOrld.

Vi var der rundt kl. 23, selv om vi skulle våkne 04:30, fordi vi hadde ca 500 baht hver å bruke opp før vi dro. Det ble en sangria hver, så måtte vi kjappe oss til hotellet for å pakke sekkene og legge oss. Det ble kanskje rundt 4 timer søvn, men siden det var såppas lite gikk det likevel greit. Vi fikk sjekket ut og kom oss i taxien til flyplassen. Innsjekk tok en evighet, virket som at 3/4 personer som reiste ikke hadde printet ut e-visaet eller koronapass. Vi rakk ikke kjøpe noe frokost siden gaten hadde åpnet og boarding skulle ha startet, men flyet ble forsinka så vi ble sittende på gaten bare. Turen varte en time, og da vi landet i Siem Reap var det enda mer kø. På flyet fikk vi nemlig 3 ark som måtte fylles ut. Så først sto vi i kø for å vise health declaration, deretter ny kø for å vise visum. De i skranken hadde jo all verdens tid, så de som ikke hadde fylt ut alle dokumenter sto i skranken og fylte ut, mens alle andre sto å ventet… MEN vi kom oss tilslutt gjennom, fikk hentet baggasjen og bestilt taxi.

Fastpris på 10 dollar for en taxi fra flyplassen. Vi hadde jo ikke dekning på verken bankkortet eller mobilen så Kjetil måtte bruke kredittkort for å ta ut penger. Hotellet vi bor på heter Khmer Mansion Residence, og vi fikk heeldigvis sjekket inn tidlig, så det ble en liten nap på noen timer. Etter nappen, tok vi tuktuk til et telefonselskap og fikk kjøpt prepaid simcard, og spiste middag på en meksikansk restaurant som heter Maybe Later Mexican Bar & Grill. Resten av kvelden har blitt brukt i bassenget og til å planlegge morgendagen samt litt for Filippinene.