Galle

Heihei,

I dag fikk vi faktisk frokost på hotellet ettersom vi drasset oss til frokost kl. 9. Ble omelett, juice og ristet brød i dag også, så vil anta at det er en vanlig frokost her. Etter frokost pakket vi sekkene klare så vi kunne ta de med da vi skulle sjekke ut, før vi dro til Sea Turtle Hatchery & Rescue Center. Der var det skillpadder i kanskje 1,5×1,5 m store basseng, som har blitt fraktet hit fra fiskere. De har gjerne store skader som amputerte finner etter fiskenett og klarer derfor ikke lengre svømme normalt. Syns veldig synd på de ettersom det ikke er noen gunstige forhold uansett hvor de ender opp. De har også babyskilpadder som har klekket i løpet av dagen og de slippes ut på stranden samme kveld. Plassen var ikke veldig stor, så vi trengte kanskje 15 minutter før vi ville dra derfra.

Fra senteret var det 3 minutter å gå til den store Buddha statuen, Tsunami Honganji Viharaya, her var vi egentlig kun for å ta ordentlige bilder siden vi ikke har stoppet her før. Det er også noen muligheter for å se på flere tsunamibilder, men siden Buddha står der så kunne ikke jeg med shortsen min gå inn dit.
Vi så nok bilder i går så det var forsåvidt ikke behov for å gå inn heller. Tror statuen ble bygget av Japan som en beskyttelse etter tsunamien, filmet det som sto på en stein ved sidenav så skal se på det litt senere. Hvertfall så hjalp Japan å bygge opp igjen etter skadene fra tsunamien.

Vi gikk videre bortover gaten for der lå et gulltempel jeg hadde lyst til å se, Seenigama Sri Devol Maha Devalaya. Det var veldig fint, med masse detaljerte dekorasjon i gull, og enormt mange Buddha statuer og andre religiøse figurer og ritualer. Når vi kom dit fikk jeg lånt meg et tøystykke for å knyte rundt hofta for å skjule bein, merket allerede der at jeg fikk endel blikk fra damene som satt der, så syntes det var passe ubehagelig. Vi gikk videre og jeg fikk så mange blikk at vi tilslutt gikk derfra, skjønner ikke helt hva det var ettersom knær og skuldre var tildekt. Hadde goproen med meg men så også andre som gikk med både kamera, tettsittende tskjorter og viste håret så skjønner ikke hva jeg gjorde feil. Vi dro hvertfall derfra ganske raskt.

Vi hadde kanskje brukt en time totalt på hele turen, så vi var tilbake på hotellet til å sjekke ut en halvtime før utsjekk. Hun som eier hotellet hadde skaffet en tuktuk for å kjøre oss til Galle, var visst ikke noe kontakt å få med taxier. Det var 15 km til Galle, og det tok ca 30 minutter. I Galle bor vi på Siréne Galle Fort, som er et koselig hotell med hyggelige ansatte. Frokosten her skal visst være veldig bra så vi gleder oss til i morgen.

Lunsjen i dag spiste vi på The Merchant Galle Fort tror jeg det het, og middag på Imals Restaurant. Maten her er god, og standen er en del bedre enn i Hikkaduwa, både hotell og alt. Fant oss et faktisk supermarked også så det var deilig med kald drikke, ikke bare fra en liten kiosk uten kjøleskap. Vi var begge gira på noen drinker til middag, men det hadde de ikke så vi tok en tur på The Ivy by Frangipani der Kjetil smakte Lion, og jeg mojito<33

Ja, vi har forresten vandret litt rundt på Galle Fort og kjøpt oss matchende armbånd. Enda en ting vi, spesielt jeg, legger merke til er at de refererer nesten kun til Kjetil når vi møter lokale. Det er forsåvidt også bare han som blir mast på at de som selger ting fordi de snakker omtrent kun til «Sir». Det begynner å bli litt irriterende som for eksempel når det er jeg som betaler for middag, så er det fortsatt han som får vekselet. Fordelen her er at det er mange flere turister i Galle enn i Hikkaduwa, så man skiller seg ikke så veldig ut og det er flere selgere kan spørre.