Torrevieja I

¡Hola!

Jeg og Oline (som jeg skriver masteroppgaven med) bestemte oss for å dra til et varmere sted for å skrive litt på masteroppgaven. Så torsdag 2. Mai dro vi til Torrevieja i Spania. Vi sjekket litt rundt på salget på Norwegian, og så litt rundt på Airbnb og fant noe fint men billig ikke langt unna stranden i Torrevieja.

Flyet gikk kl. 11 fra Oslo, vi landet litt før kl 15, var ute 15:40 og satt å ventet på bussen som kjører fra Alicante flyplass til Torrevieja. Den skulle gå 16:00 men den kom ikke før 16:15, når vi kommer inn på bussen finner vi ut at vi kun kan betale med kontant, ikke kort, så jeg venter med baggasjen mens Oline løper inn for å prøve å få ta ut litt penger. ATMen er selvfølgelig ødelagt og må ned til en money exchange, der får hun heller ikke ta ut penger uten ID. Jeg står igjen med bussjåføren som ikke snakket et pip engelsk så hun sto bare å snakket på spansk, og var passe irritert siden vi ikke kunne spansk eller hadde euro. Rakk mildt sagt ikke den bussen, så da ventet vi på neste som gikk kl. 17, eller 17:25 effektiv tid. Bussturen tok ca en time, og vi kom oss endelig inn i leiligheten etter hvert. Vi har booket en airbnb som kostet rundt 500kr natta, så siinnsykt billig. Vi dro rett ut igjen til et supermarket for å fylle opp kjøleskapet, før vi begynte å sminke oss med hver vår drikke i hånden.

(utsikten fra verandaen)

Vi merket begge at vi hadde spist litt lite ila dagen, så var passe sulten da vi fikk satt oss på en tapas restaurant rundt kl 20:30. Vi spiste på Lizarran på promenaden i Torrevieja, der ble det selvfølgelig sangria med litt Patatas bravas, fritert blekksprut og en tapas platter med manchego og Iberian pork shoulder. Servitøren trodde ikke et sekund på at vi skulle spise opp, det hadde han også rett i for det var verdens største tapas retter, San Sebastian er ikke i næærheten engang.

Vi tok Potatas bravas, Potatoes Lizarran, Fried squid og Tapas platter. Kunne droppet Potataa Bravas for den Potatoes Lizarran var myye bedre.

Merker veldig godt på de rundt at spanjolene ikke er direkte vant til kulde, eller kulde og kulde, det var 19 grader når vi dro på restauranten, jeg hadde på et langt skjørt og en topp, Oline kjole og blazer men de på bordet ved siden av hadde på parkas…

På vei tilbake til leiligheten så stoppet vi innom et nytt supermarket som het noe med 24 hour Panini, for å handle frokost til i morgen, han som jobbet der kunne ikke mye engelsk, og vi kan ikke mye spansk men det gikk med litt google translate og VGS Spansk hahah. Vi stoppet også innom en annen 24 hour som hadde vannmelon, den var egt stengt så skjønner ikke helt den overdrevne bruken av 24 hour, men hun som jobbet der var så snill og åpnet døren slik at vi fikk kjøpt vannmelon og en liter sangria til 2,3 euro. Vannmelonen var ganske dyr, men det går greit den var så sinnsykt saftig og søt.

Da vi endelig kom tilbake i leiligheten avsluttet vi med kortspill og sangria før det ble natta, skal jo trossalt gjøre litt skole her og heheh.

Fredag, dag 2

Startet med frokost i leiligheten før vi satte i gang med masteroppgaven kl. 8:30. Vi jobbet ganske effektivt før vi spiste lunsj og dro mot stranda kl. 12. Det var på høy tid å dra da, med 24 grader og UV på 7. På stranden så går det i soling, bading (vannet var ikke særlig varmt etter å ha grillet en time), og litt is selvfølgelig. De hadde Dulce de Leche, som er noe karamellignende, så vi ble jo helt solgt.

Til å være tidlig på en fredag skjønte vi ikke hvorfor det var så mange på stranden, til vi innså at det nesten kun var barnefamilier og pensjonister der. Jeg sovnet selvfølgelig i solen, som alltid, så ble greit rød på ryggen, derfor blir det kun å sole magen i morgen hehe. Vi dro fra stranda kl 17, og kjøpte med litt mer drikke før vi dro tilbake til rommet for å dusje og ordne oss. Vi kom oss ut og til restauranten kl. 19:30, vi hadde egt sett for oss en digg italiensk men da vi kom dit var de helt fullbooket, vi booket bord der til tirsdag for å være ut i god tid. Endte opp med å gå litt rundt før vi satte oss på Bella Vita. De hadde siinnsykt god mat og drikke, og veldig billig. Vi bestilte brød med aioli på deling, en pasta, en pizza og 2 drinker til 36 euro.

Etter middag måtte vi innom en supermarket for å handle mer frokost, og vi testet en vi så på google maps som var litt større enn 24 hour panini, som heter Mercedona. Den hadde jo flere ferskvaredisker, og stoort utvalg i forhold til alle andre supermarkets vi har sett, så nå er planen å gå dit hver gang. Det er jo også sinnsykt billig enkelte ting selv om krona er svak, kunne få 5 liter rødvin med 13% til 5,55 euro. Vi kjøpte ikke den, men litt ananas, ost, mer til frokost, brus og litt snacks. Samt 1 liter amaretto, satser på at det er likt disaronno, til 5 euro. Vi hadde kun 20 minutter å handle på før de stengte, så rakk ikke studere alt for mye på hva de hadde.

Kjenner jeg godt kunne fått en jobb med hjemmekontor i Spania og levd et år eller noe. Var så godt å ligge på stranden i dag, få litt sol på kroppen etter et halvt år vinter i Norge, og ikke minst all den digge maten de har her.

Lørdag, dag 3

Det var meldt så sinnsykt fint vær i dag at vi droppet rett og slett å gjøre noe master, så rett etter den vanlige frokosten dro vi til stranda. Vi var der fra kl. 10, og gjorde ikke noe spesielt utenom å bade før vi gikk å tok gyros til lunsj på en gresk restaurant som heter Akropolis. Sinnsykt godt, og litt deilig med en pause fra sola. Etter lunsj var det tilbake til å sole seg, vi begge kjente at det var veldig deilig å ikke ha noe å gjøre. Det er ganske lett å få dårlig samvittighet når man ikke jobber med masteren når vi er hjemme, men her har vi ikke det, noe som hjelper veldig på humøret, også er det ikke dumt å ligge på stranda med en kald brus og en god bok/lydbok.

Det er veldig mange nordmenn og svensker her, når vi var å badet møtte vi på en som er i Torrevieja 8 måneder i året, og jobber i 4 i Sverige før han drar tilbake hit. Den beste samtalestarteren er å snakke om temperaturen i vannet hahah, det er ikke direkte varmt men mye bedre enn Oslo eller Trondheim har å by på. Bare i dag var det 2 nordmenn/svensker som begynte samtaler med det.

Da klokka nærmet seg 16:30 gikk vi fra stranda og tok en milkshake på Jionenca. De har også sinnsykt god is, og det var myye på menyen vi ville teste, men endte på milkshake. Vi peoplewatchet litt før vi gikk tilbake til leiligheten. Etter å ha dusjet så ble det ansiktsmaske med noen glass vin på verandaen, altså vi nyter livet så mye her. Oline er jo like glad i å reise som meg, om ikke mer, så det har vært veldig godt for begge å få et avbrekk fra hverdagen.

Menmen, vi ordnet oss ferdig og dro til Torrevieja sentrum for å spise middag. Hadde sett for oss en meksikansk restaurant, men den var stengt for ferie så vi gikk til en annen som lå like i nærheten, El Charro Negro. Jeg tok burrito og Oline fajitas, også ble det litt drinker selvfølgelig. På vei hjem stoppet vi innom Crêperia Torregofre for crepes, og vi tok en crepe med nutella og jordbær hver, vi kunne godt delt en fordi de var svære og vi ble ganske kvalm heh. Men de var veldig gode og kostet bare 5 euro hver, så for den mengden vi fikk var det ganske billig.

Vi var både mette og slitne, så da vi kom hjem var det ganske raskt natta.

AD // Reklame

Jeg har forresten begynt med en ny ting i et lite forsøk på å kunne tjene litt penger på bloggen, så gjerne sjekk ut denne linken <33

Jeg kjøpte denne ansiktssolkremen fra Fredrik & Louisa og har med på tur, synes den er veldig god å påføre og er ikke noe klissete etter den trekker inn. Den koster 159 kr, noe jeg synes er veldig rimelig i forhold til at den er solfaktor 50+ og beskytter mot både UVA- og UVB stråling.